szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Nem gondolná, de az oldal látogatói alig várják, hogy döntsenek - és a kontrasztosabb gombot fogják megnyomni. Itt van öt egyszerű trükk, aminek még az sem tud ellenállni, aki érti, milyen marketingfogások állnak a háttérben.

Az online ügyfélszerzés egyre nehezebb feladattá vált, amit mára a marketingpszichológiában jártas marketingesek és vállalkozók tudnak igazán hatékonyan és profitábilisan csinálni. A megfelelő szavak, formák és oldalstruktúrák használata ugyanis olyannyira fontossá vált, hogy ezeken sokszor olykor tized-, vagy akár egész százalékok is múlnak a konverziós arányokat tekintve. Így nem mindegy, hogy a marketingstratégia tervezésénél a vállalkozók gondolnak-e ezekre a tényezőkre, amikor a céges honlapot építik. Íme, 5 marketingpszcihológiai tipp, melyeket bárki könnyen tud alkalmazni a saját weboldalán.

1. Csikarjon ki döntést
Kettőből az agy mindig választ. Olykor ugyan tudattalanul, de választ. Ezért hatásos, ha például egy gomb helyett mindig két gombot használunk és az egyiket kontrasztosabbá, hangsúlyosabbá tesszük – nyilván azt, amelyiket szeretnénk, ha a júzer megnyomja. Ez az ún. "dupla CTA" (call-to-action) használata. Nem kell messzire menni, ha dupla CTA-t szeretnénk látni. Rögtön az apple.com főoldalán láthatjuk ennek használatát az új XS iPhone vonatkozásában. Nem az a kérdés, hogy nyomjon-e gombot a felhasználó, hanem, hogy melyiket.

2. Keltsen bizalmat
Ha mások mondják, hogy valami jó, akkor azt hajlamosabbak vagyunk elhinni, mintha az adott márka állítaná önmagáról. Így van ez online is. Használjunk társadalmi bizonyítékokat, ajánlásokat, bizalmat ébresztő elemeket, melyektől hitelesebbnek látszik az oldalunk. Kérjünk a korábbi vásárlóktól véleményt, akár videós ajánlást is. Egy „pénzvisszafizetési garancia", vagy „a vásárlóink kedvence" ikon nagyban tudja növelni a bizalmat. Tony Robbins, a híres life coach ezt pontosan tudja, hiszen az oldala tele van ajánlásokkal és elégedett vásárlói véleményekkel. Ezek nagyban erősítik az új látogatókban a bizalmat.

3. Hajlítsa el a valóságot
Az a gondolja, hogy az ügyfelei drágának találják? Dobjon be egy olyan árat, ami jóval magasabb, és ehhez képest mindjárt olcsónak fog tűnni az eredeti ár. Az, hogy egy ár magas-e vagy alacsony, csupán felfogás és viszonyítás kérdése. Ha egy felhasználó lát egy sokkal magasabb árat, akkor az eredeti, eleve magasnak talált ár elfogadhatónak fog tűnni, mivel akaratlanul is viszonyít az agy. Biztos találkozott már olyan online tréning oldalakkal, ahol videós tartalmakat lehet vásárolni. Nem véletlen, hogy a legtöbb alkalmazza ezt az árképzési stratégiát: először egy nagyon drága összeget írnak ki, melyről a landing page alján derül ki, hogy nem az a valós ár, hanem egy annál sokkal kedvezőbb - amit valószínűleg túl drágának találnánk, ha egyedül állna ott. A gyakorlatot például a Curves.com is követi, aki a heti 15 dolláros terméke mellé odateszi, hogy ez amúgy 50 dollár értékű, melyhez viszonyítva a 15 valóban nem sok. Sőt, még ingyen adnak is hozzá valamit, amitől még ellenállhatatlanabb az ajánlat.

4. Játsszon a hiány elvére
Ami elérhetetlen, amiből kevés van, vagy amit már hamarosan nem lehet kapni, az mindig jobban kell, mint amiből van bőven. Ilyen az emberi agy: mindig az elérhetetlen érdekli jobban. Ha például Ön online értékesít, akkor ne lehessen bármeddig hozzáférni a termékhez vagy szolgáltatáshoz, járjon le a hozzáférés egy előre meghatározott időn belül. Ha letölthető dokumentumot vagy szoftverre történő feliratkozást kínál a júzereknek, akkor tegyen rá időzárat, garantáltan megnő a letöltők száma.  A Growth Hacker TV-n híres digitális marketingesekkel készült interjúkat lehet megnézni. Amikor valaki felmegy az oldalukra, akkor egy időzár számol vissza 60 perctől, ami arra akar rávenni, hogy kipróbáld a platformot egy hétig ingyen.

5. Legyenek az adósai
A reciprocitás kiválóan működik online. Adjon kuponkódot, küldjön egy e-bookot, vagy adjon ingyen egy rövid videósorozatot, garantáltan másként fogják kezelni a júzerek, mivel kis mértékben ugyan, de az Ön lekötelezettjei lesznek. Ezek után elkérni egy email címet, vagy megvásárlásra kínálni egy terméket sokkal célravezetőbb, mintha ezt az első lépésként tette volna meg. Így tesz a nemzetközi natúrkozmetikai lánc is, a Pom Pom. Azoknak, akik elnavigálnának az oldalról, ajándék szappant kínál az email címért cserébe. Sokkal inkább megadja valaki az elérhetőségét, ha konkrétan kap is valamit és nem csupán egy listára tud feliratkozni.

Szerző: Farkas Zsolt - Social media specialista, a 7 Digits online marketing ügynökség társalapítója és ügyvezetője