Balogh Csaba
Balogh Csaba
Tetszett a cikk?

Napi szinten tucatjával jelennek meg a Facebookon a könnyen azonosíthatóan átverési céllal létrehozott nyereményjátékok. Mutatjuk a legújabbat. Röviden átvesszük azokat a szempontokat, melyek alapján gyorsan rájöhet bárki, ha átveréssel áll szemben.

Több mint 50 ezer felhasználó követi a Nem csak a húszéveseké a világ című Facebook-oldalt, melyen jellemzően kétféle tartalmat szoktak megosztani az üzemeltetők: kamuhíres oldalak cikkeit és szintén átverésnek minősíthető nyereményjátékokat.

Egyik olvasónk, Miklós hívta fel a figyelmünket arra a két napja futó nyereményjátékra, amelyen keretein belül "egy gyönyörű szép 0 km-es Opel Mokka keresi gazdáját". Sőt, kedd délután óta már egy szintén "gyönyörű szép 0 km-es" Opel Corsát is meghirdettek, ennek elnyerésére is a Facebook-oldal lájkolásával szerezhetnek esélyt a felhasználók.

A tízezer megosztás fölött játékok több szempontból is egyértelműen átverésként azonosíthatók.

Túl kicsi oldal, túl nagy nyeremények

A Nem csak a húszéveseké a világ című Facebook-oldalt a Facebook adatai szerint 2018. április 28-án regisztrálták. Nagy cég láthatóan nem áll mögötte, nagy rajongótábora sincs: egy 50 ezres Facebook-oldal ebben a formában egészen egyszerűen nem termelhet annyi hasznot, hogy új, vagy akár használt autók osztogatását megengedhesse magának.

Facebook / Nem csak a húszéveseké a világ

Nem, az sem reális, hogy egy kis oldal éppen ilyen úton próbál magának rajongótábort szerezni. Az említett két autó mellett mosógép, elektromos kerékpárok, robogók, bútorok is megtalálhatók a nyeremények között. 5-6-7 millió forint elköltése promóciós célokra egyszerűen nonszensz lenne: ha csak 5-600 ezret költenek el facebookos hridetésekre, már akkor is nagyobb hatása lenne. Joggal feltételezhetjük, hogy a Facebook-oldal üzemeltetői semennyit nem költenek el nyereményjátékokra.

Nem létezik a "szervező és egyben támogató" cég

A nyereményjátékok "hivatalos" leírása szerint a "szervező és egyben támogató: Fashion Style Kft.

Az Igazságügyi Minisztérium által üzemeltetett céginformációs rendszerben pontosan "Fashion Style" néven két vállalkozás létezik. Az egyiket 1997-ben alapították és 2003-ban indult el a végelszámolása, a másikat 2013-ban alapították, majd 2016-ban hivatalból, kényszertörléssel tették semmissé a hatóságok.

hvg.hu

Egyébként Fashion Style néven fut egy másik Facebook-oldal is, ahol szintén átverős nyereményjátékokkal sorozzák az embereket, itt mutatunk egy rafináltabb próbálkozást.

A játékszabályzat egyébként egy olyan, magánszemély által létrehozott blogoldalon található (jatekszablyok.blogspot.com), ahol kizárólag ilyen, kamu nyereményjátékok szabályzatait sorolják.

Nem stimmel a rendszám az egyik autón

Aki nem érdeklődik fokozottabban az autós témák iránt, az talán nem tudja, de az N betűvel kezdődő rendszámok 2016 decemberében fogytak el, azóta a P-s rendszámokat osztja a Belügyminisztérium. A kedden közzétett játékban "megnyerhető" 0 km-esként hirdetett Corsán ehhez képest N-es rendszám van, ráadásul NRV-s, tehát az autó nagyjából 2016 őszén lehetett 0 km-es, a Közúti Közlekedési Nyilvántartás adatai szerint pedig azóta már forgalomban is van. Tehát ez biztosan nem lehet egy új autó.

Facebook / Nem csak a húszéveseké a világ

Kamuhírek sorozata

A Nem csak a húszéveseké a világ című Facebook-oldal mögött álló csalók naponta több olyan cikket is megosztanak, melyek kamuhíreket megjelenítő oldalakról valók. Gyakran óránként történnek ilyen megosztások. Az oldal célja egyébéként valószínűleg éppen ez: minél nagyobb közösség építése által minél nagyobb forgalom terelése az átverős híroldalakra. Az azon lévő hirdetések megjelenítése és lekattintása után pedig pénzt kapnak az üzemeltetők.

Ha megnézné, melyik oldalak verik át rendszeresen nyereményjátékokkal, fussa át a listánkat: weboldalak; hiába lájkol, senki nem nyer semmit.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, kövesse a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.