hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Egymásnak feszülnek az uniós tagállamok – kezdődik az alku a keretköltségvetésről

  • BruxInfo

Csütörtök délután kezdődik és akár több napig is elhúzódhat a nagy alkudozás az Európai Unió következő hétéves keretköltségvetéséről. A tárgyalások kiindulópontjául szolgáló, de egész bizonyosan még nem a végleges javaslat kijavít néhány aránytalanságot a korábbi tárgyalási keretben, de ez aligha lesz elegendő a megállapodáshoz. Az Európai Tanács elnöke nagyjából 11 milliárd eurót spájzolt be az elégedetlenkedők támogatásának megszerzéséhez.

Mindenki tudja, mikor kezdődik, de nincs ember, aki megmondaná, meddig fog tartani az EU27-ek rendkívüli csúcstalálkozója, ami az első érdemi kísérlet lesz az EU 2021 és 2027 közötti keretköltségvetésének az elfogadására. „Itt az ideje a megállapodásnak. Charles Michel határozott szándéka, hogy a következő napokban tető alá hozzuk az alkut” – szögezte le egy magas rangú EU-tisztviselő egy nappal a véglegesnek szánt költségvetési vita kezdete előtt. 

Az Európai Tanács elnöke állítólag négy váltás ruhát javasolt becsomagolni a csúcs résztvevőinek, akik közül ugyanakkor jónéhányan azzal a meggyőződéssel érkeznek csütörtökön Brüsszelbe, hogy minimum két körre szükség lesz a megállapodás eléréséhez. 

A mostani alkut minden korábbinál nehezebbé teszi az eddigi második számú legnagyobb nettó befizető, Nagy-Britannia kilépése, ami a hét év alatt 75 milliárd eurós hiányt teremt, miközben a feladatok az új kihívásokkal egyre csak nőnek. A lyukat a Bizottság eredeti javaslata fele-fele arányban többletbefizetésekkel és főleg a hagyományos politikákon (közös agrárpolitika és kohéziós politika) eszközölt megtakarításokkal próbálta lefedni. 

A színfalak előtt és a jelek szerint egyelőre mögöttük is, nincs elmozdulás a már-már kiengesztelhetetlennek tűnő tagállami álláspontokban. Az uniós büdzsé négy nettó befizetője, Hollandia, Ausztria, Svédország és Dánia számára elfogadhatatlannak tűnik minden olyan megállapodás, ami az EU27-ek nemzeti összjövedelmének 1 százalékánál nagyobb keretköltségvetést eredményezne (az Európai Fejlesztési Alappal együtt a négy „fukar” ajánlata a GNI 1,03 százaléka). Az egyik legelszántabb takarékoskodó, Hollandia éves költségvetési hozzájárulása például a jelenlegi 8,5 milliárd euróról 10,5 milliárd euróra nőne a múlt pénteken közzétett, aktualizált javaslat értelmében 2021 és 2027 között. Hága, ha tehetné még 70-80 milliárd euróval megkurtítaná a kiadásokat, hogy kijöjjön a GNI 1 százaléka. 

Várakozások szerint a Négyek álláspontja azonban mozdulni fog, ha bizonyos garanciákat kapnak majd – többek között a nekik járó visszatérítések részleges fenntartásával – arra, hogy a befizetéseik a közös kasszába nem növekednek majd túlságosan. A Négyekkel sok szempontból hasonló álláspontot képvisel a közös költségek 30 százalékát finanszírozó Németország, bár Berlin jelezte, hogy kész lehet a kompromisszumra. 

A nagy többség számára azonban még az a GNI 1,074 százalékára rúgó hétéves fő összeg sem elegendő, amit múlt pénteken tett le az asztalra Charles Michel, az Európai Tanács elnöke. A legfrissebb ajánlat, miközben csak minimálisan (a 7 év alatt 8 milliárd euróval) növeli a kiadási szintet a finn soros elnökség által tavaly év végén előterjesztett tárgyalási kerethez képest, valamelyest mérsékeli azokat az aránytalanságokat, amelyekre korábban a magyarok, a lengyelek és más közép- és kelet-európaiak panaszkodtak. 

Michel – miután türelmesen végighallgatta mind a 27 tagállam vezetőjét – olyan javaslatot terjesztett elő, ami a gazdagabb országok és régiók felől a szegényebb országok és régiók irányába csoportosít át forrásokat a strukturális és kohéziós alapból. Az átcsoportosítás pontos összegét az uniós intézmények is különbözőképpen becsülik: a BruxInfo 5,4 és 8 milliárd euró közötti értékeket hallott, ennyivel több pénz jutna tehát a javaslat értelmében a szegényebb régióknak. 

Ahogy azt korábban megírtuk, a kiigazítás hozadéka 600 millió euró lenne Magyarországnak, nagyjából 17,8 milliárd euróra „feltornászva” (a finn javaslathoz képest) a magyar kohéziós pénzes boríték összegét. Több más kedvező elem is bekerült a szövegtervezetbe (erről lásd https://www.bruxinfo.hu/cikk/20200216-megszepiti-bizottsaget-az-uj-keretkoltsegvetesi-javaslat). 

A Michel-féle csomag ugyanakkor jóval több egy egyszeri korrekciónál és a költségvetés több fejezetében is pénzben mérhető előnyöket ígér több, a vele való bánásmódot méltánytalannak ítélő tagállam számára. Lengyelországnak például értesülésünk szerint plusz 6,5 milliárd eurót hozna a konyhára az új javaslat. 

Ebbe az a 2 milliárd euró is beletartozik, ami a klímaerőfeszítéseket segíteni hivatott méltányos átállási alapból (JTF) jutna Varsónak. Ami a többi új pénzt illeti, plusz 1,8 milliárd euró állna házhoz a felzárkóztatási keretből (800 millió euró az alapok újraelosztásából, 1 milliárd euró pedig vélhetően a növekedési „statisztikák naprakésszé tételéből”. (Ez egyébként Magyarország esetében is eredményezhet további mérlegjavítást). Az eurózónán kívüli országok számára létrehozandó konvergencia reformeszközből (szintén 2-ik fejezet) további 2,2 milliárd eurót kapnának a lengyelek, akik a közös agrárpolitika második, vidékfejlesztési pilléréből 300 millióval, a közvetlen támogatásokat is tartalmazó második pillérből pedig 200 millió euróval gyarapodnának. Ez így mindent egybe véve már nem elhanyagolható összeg. 

Ezen logika alapján a magyaroknak szánt „mézesmadzag” is nagyobb lehet. És ez még nem minden, hiszen az Európai Tanács elnöke minden egyes költségvetési fejezetnél biztonsági tartalékot is képzett. Ennek nagyságát a kohéziós politikai források esetében 11 milliárd euróra becsülik. Nevük mellőzését kérő uniós források szerdán megerősítették, hogy ezt a tartalékot a „tárgyalások során kívánja majd Charles Michel felhasználni”. Ami azt sugallja, hogy ha nem is jelentősen, de még lehet javítani a mérlegen. 

Charles Michel másik „ajándékának” tartják Brüsszelben a magyar és a lengyel miniszterelnöknek a jogállami kondicionalitás felvizezését. Ahogy azt korábban megírtuk, az új javaslat értelmében nehezebb lenne az Európai Bizottságnak elfogadtatnia a Tanácsban „rendszerszintű hiányosságok” észlelése esetén a kifizetések leállítását vagy csökkentését. Ennek oka, hogy a korábbi szövegben szereplő fordított minősített többség helyett az új tervezet már csak minősített többségről szól. Miközben a korábbi változatban a Bizottság javaslatának az elutasításához kellett volna megszerezni a tagállami szavazatok minősített többségét, az új szerint a jóváhagyásához lesz szükség ekkora szavazatarányra. 

Tanácsi források ugyanakkor igyekeztek kicsinyíteni ennek a jelentőségét, arra helyezve a hangsúlyt, hogy egy ilyen javaslat blokkolásához legalább 13 tagállam szavazatára lenne szükség, feltéve, hogy a négy legnagyobb tagállam nem szavaz egységesen ellene. 

Úgy tűnik, hogy Budapestnek és Varsónak arról is sikerült meggyőznie az Európai Tanács elnökét, hogy a jogállami fék bevezetése úgy, ahogy eredetileg elképzelték, jogi szempontból nem állna sziklaszilárd alapokon. „Itt számos félreértés van. A mechanizmus célja nem a jogállamiság, hanem az uniós költségvetés megvédése” – húzta alá szerdán egy magas rangú diplomata, aki arra is felhívta a figyelmet, hogy a keretköltségvetés csak másodlagos jognak számít az uniós jogi hierarchiában, miközben az EU-szerződés elsődlegesnek. Ebből szerinte az is következik, hogy az uniós szerződés 5-ik és 7-ik cikkét nem módosíthatja egy tanácsi rendelet. 

Egyes nettó befizetők, amelyek kezdettől fogva erőteljesen támogatták a kifizetések jogállami feltételekhez kötését, az eddigi szöveg felvizezésének nevezték a Michel-féle javaslatot. „Vissza akarunk térni legalább az előző, finn javaslathoz” – közölte az egyik nettó befizető ország illetékese. Aki arra is felhívta a figyelmet, hogy a szövegezés is gyengébb lett több ponton. Kevésbé kategorikus például a szöveg – szerinte – az uniós büdzsé megvédésének kérdésében. 

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Műtéti költség adózása munkaviszonyban

Nagy Norbert

adószakértő

Részmunkaidőre váltás

dr. Hajdu-Dudás Mária

ügyvéd

Cégautóval kapcsolatos áfalevonás.

Nagy Norbert

adószakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 április
H K Sze Cs P Sz V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

Együttműködő partnereink