eur:
395.05
usd:
370.93
bux:
65061.82
2024. április 19. péntek Emma
Frankfurt, 2018. január 29.2017. augusztus 2-án Frankfurtban készített kép egy dízel Volkswagen kipufogóiról. Német újságok 2018. január 28-i beszámolói szerint a Volkswagen, a Daimler és a BMW által alapított és időközben már megszűnt, a szállítási szektor környezeti és egészségügyi helyzetével foglalkozó európai kutatócsoport (EUGT) megbízásából az aacheni Egyetemi Kórház egyik intézete 25 emberen tanulmányozta a dízel üzemanyag füstjében lévő egyik gáz, a nitrogén-dioxid (NO2) hatását. (MTI/AP/Michael Probst)
Nyitókép: Michael Probst

Durva drágulás miatt főhet az autógyártók feje

Egy év alatt négyszeres a drágulás egy fémnél, ami nélkülözhetetlen a robbanómotoros autók gyártásához - és ez még nem a rali vége.

Az autógyártói kereslet növekedése miatt február közepén már csaknem 12 ezer dollárba került egy uncia (31,1035 gramm) ródium, míg az év elején még mintegy 6 ezer dollárba; a fém nélkülözhetetlen ahhoz, hogy a robbanómotoros autók kipufogógázát a mérgező nitrogén-oxidoktól megtisztítsák - hívta fel a figyelmet a befektetési nemesfémekkel foglalkozó Conclude Befektetési Zrt. kedden.

A februári ár az egy évvel korábbi 2655 dollárosnál már csaknem négy és félszer magasabb.

A Conclude közleménye szerint a ródium kínálata az idén sem fedezheti teljes mértékben az igényeket, így nem kizárt, hogy a fém még a mostaninál is drágább lehet.

A világon az összes kibányászott ródium 88 százalékát az autóipar használja fel. A környezetvédelmi előírások folyamatosan szigorodnak, különösen a nitrogén-oxidokra vonatkozók, így amíg az elektromos autók nem váltják ki teljesen a hagyományos gépjárműveket, szükség lesz a ródiumkatalizátorokra - mutatott rá Juhász Gergely, a Conclude vezérigazgatója.

A benzinüzemű autókba tavaly átlagosan 20 százalékkal több ródiumot építettek be, mint egy évvel korábban, miután

  • új szabályozás lépett életbe, másrészt
  • a forgalomban mért kibocsátási tesztek kötelezővé tétele miatt nem lehet csökkenteni a ródiumtartalmat.

A hirtelen keresletbővüléssel a Conclude vezetője szerint nem tudtak lépést tartani a platinafémeket felszínre hozó dél-afrikai bányacégek, amelyek az elsődleges, az újrahasznosítás nélkül számított kínálat 83 százalékát biztosítják. A világ második legnagyobb ródiumbányászati kapacitásával rendelkező Oroszország 10 ezer unciával kevesebbet termelt ki tavaly az előző évhez képest.

Juhász Gergely a közleményben jelezte: ha a koronavírust nem tudják megfékezni, az a világ autógyártásának visszaesésén keresztül a ródium keresletét is visszafoghatja. Ám ha az élet visszatér a normális kerékvágásba, és Kínában folytatódik a szigorúbb előírásokra való áttérés, akkor az a fém iránti igényeket tovább srófolhatja, bár kisebb mértékben, mint tavaly.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×