Kiábrándító a GeForce kártyák nagy újítása

epic games unreal engine ray-tracing
Valós idejű ray-tracing az Unreal Engine játékmotorban
Vágólapra másolva!
Aktiválhatóvá vált a sugárkövetés a Battlefield V bétájában.
Vágólapra másolva!

Az elmúlt hetekben piacra került NVIDIA GeForce RTX videokártyák nagy újdonsága, hogy a világon elsőként lehetővé teszik a sugárkövetés (ray tracing) használatát a valós időben renderelt videojátékokban. Az AMD Radeon kártyákban nem mostanában megjelenő technológia teljesítményéről egészen eddig nem beszélt érdemben az NVIDIA. Most eljött az igazság pillanata, a Battlefield V bétájában bekapcsolhatóvá vált a sugárkövetés.

Valós idejű ray-tracing az Unreal Engine játékmotorban Forrás: Epic Games

A játékban konfigurálható a ray tracing minősége, azonban jelenleg csak a low és az ultra beállítások között fedezhető fel számottevő vizuális és teljesítménybeli különbség. A high és a medium kinézetre és teljesítményre is közel vannak az ultrához. Aki ultrára állítja a ray-tracinget, annál több felületről fognak visszaverődni a fénysugarak, míg a masszívan kevésbé erőforrásigényes low beállítás keveset ad hozzá a játék prezentációjának.

Az igazi problémát ettől függetlenül a sebesség jelenti: sugárkövetés megfelezheti- vagy harmadolhatja a képkockasebességet. Mindez úgy, hogy játék során ténylegesen nem annyira feltűnőek realisztikusabb tükröződések.

Aki ultrára állítja a ray-tracinget, az csak Full HD felbontásban és GeForce RTX 2080 Ti-jal lesz képes tartani 60 FPS feletti renderelési tempót. A kicsit gyengébb RTX 2080-on már csak a medium beállítás mellett érhető el 60-hoz közeli képkockasebesség, míg az RTX 2070-en a low beállítást kell választani a trükkhöz.

Persze az efféle videokártyákkal rendelkezők jó eséllyel 2560×1440 pixeles vagy 3840×2160 pixeles (4K) monitorokkal rendelkeznek. Itt kezdődnek az igazi problémák, a 2560×1440 pxieles felbontás esetén már minimum RTX 2080 kártya és low beállítás kell a 60-hoz közeli képkockasebesség eléréséhez.

A 4K felbontás igazi mészárszék, low beállításon a GeForce RTX 2080 Ti is csak kicsivel 40 feletti átlagsebességet képes kiizzadni magából. Összehasonlítási alapul kikapcsolt ray tracing mellett 80+ FPS-sel fut a játék. Az olcsóbbik RTX 2080 low beállításon picivel 30 fps feletti, az RTX 2070 pedig kicsivel 30 fps alatti FPS-t produkál.

A részletes adatokra kíváncsiaknak érdemes átböngészniük a TechPowerUp táblázatait. Az eredmények láttán beigazolódni látszik a gyanú, hogy a valós idejű sugárkövetés

jelenleg túlságosan nagy falat a videokártyáknak.

A rendkívül magas áraik ellenére GeForce RTX kártyák bekapcsolt ray tracing mellett nem lesznek képesek olyan sebességgel futtatni a játékokat, mint amit elvárnának tőlük a vásárlók. Persze a Battlefield 5 a sugárkövetés egy korai és szimpla implementációját használja, így pár hónapnyi reszelés után javulhat némileg a teljesítmény.

Viszont valószínű, hogy arányaiban mindegyik a ray tracinget támogató játékban hasonló lassulásra lehet számítani.

Ha szeretne még több érdekes techhírt olvasni, akkor kövesse az Origo Techbázis Facebook-oldalát, kattintson ide!