szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A nagy pontosságú helymeghatározásnak és gyors adattovábbításnak köszönhetően a versenypályán száguldó autók küzdelmébe online módon lehet bekapcsolódni. Ezt ígéri a több magyar szervezet által gründolt 5G-s projekt. A fejlesztési munka egyik lehetséges eredményeként a jövőben akár egy Forma–1-es futam résztvevőivel is összemérhetik képességeiket az interneten keresztül a kanapépilóták.

A HUMDA Magyar Autó-Motorsport és Zöld Mobilitás-fejlesztési Ügynökség által szervezett pénteki eseményen a Hungaroring aszfaltcsíkján cikázó két túraautóval a boxutca épületében álló szimulátorban ülve versenyzett Palkovics László technológiai és ipari miniszter. A Digital Twin pilot projekt a vegyes valóság (Blended Reality) funkciót használva tette a szimulátor képernyőjén valós időben megjeleníthetővé a pályán zajló eseményeket. Mindkét autóba egy kísérleti eszközt szereltek, amely a Magyar Telekom 5G hálózatán továbbította a szükséges adatokat.

A Telekom közleménye szerint a járművek mozgását 10 centiméteresnél jobb pontosságú, valós idejű GPS helymeghatározással lehet nyomon követni. A megfelelő látvány elérését további szenzorok adatai is segítik, például a kormányszögről, a kerekek fordulatszámáról vagy a lengéscsillapítók pozíciójáról. A projekthez ki kellett fejleszteni egy pontos helymeghatározásra és adatgyűjtésre alkalmas eszközt, az adatfeldolgozás és adatcsomag megfelelő kezelésére jövőbe mutató kommunikációs hálózatot építettek ki.

Magyar Telekom

A szenzorok által gyűjtött információ a Kormányzati Informatikai Fejlesztési Ügynökség megbízásából a Magyar Telekom által létesített 5G-s hálózaton jut el villámgyorsan a járműből a szimulációs környezetbe. Az 5G cellák a versenypálya teljes területén a lehető legkisebb késleltetéssel biztosítják az adatok megbízható továbbítását. A száguldó autók speciális adatforgalmazási igényeit a másodpercenként akár 800 Mbit kezelésére képes, kis késleltetésű (akár 10 ms) hálózat a járművek rendkívüli tempója ellenére is minden probléma nélkül ki tudja szolgálni.

„A pilot során fontos volt, hogy az eredmények jól rögzíthetőek, megismételhetőek és kipróbálhatóak legyenek, mely akár a további önvezető autózási fejlesztési projektek alapjául tud szolgálni. Az adatátviteli vizsgálatokat nagy járműsebesség mellett is teszteltük, a legnagyobb mért járműsebesség meghaladta a 200 km/h-t, a Hungaroring teljes pályacsíkját lefedő 3,5 GHz-es frekvencián működő 5G-hálózatot, 5 bázisállomás szolgálja ki” – mondta Gyulay Zsolt, a Hungaroring elnök-vezérigazgatója.

A Telekom közleményében hangsúlyozta azt is: a Hungaroringen helyezte először üzembe az úgynevezett 5G-Campus rádióhálózat-szeletelés (slicing) technológiát, melynek segítségével nem csak az autók közötti valós idejű kommunikációt tudják garantálni, hanem egyidőben a felhasználók publikus hálózat forgalmának igényét is ki tudják szolgálni nagyobb rendezvények ideje alatt.

A HUMDA Lab Nonprofit Kft. által koordinált együttműködésben a Magyar Telekom és a T-Systems Magyarország Zrt., a győri Széchenyi István Egyetem Digitális Fejlesztési Központja, a Kormányzati Informatikai Fejlesztési Ügynökség és a Technológiai és Ipari Minisztérium vett részt. Az állami szerepvállalás kapcsán Palkovics László azt mondta: reményei szerint a projekt elősegítheti a hazai versenysport, e-sport új tehetségeinek felfedezését és a mérnökutánpótlást.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.