A rendeletet most az Európai Unió Tanácsának hivatalosan is el kell fogadnia. Kihirdetését követően az uniós országoknak három éven belül kell megkezdeniük a rendelet alkalmazását.
Eltörli a szezont a Lidl és az Aldi: így próbálj meg ezután olcsón gyümölcsöt, zöldséget venni
Már közeledik a lecsószezon vége, de pár hétig még nagyban érik a magyar paradicsom és paprika. Ennek a két zöldségnek az ára nyáron jóval alacsonyabb, mint télen: a paradicsom kilója tavaly nyár közepén az Aldiban és a Lidlben akció nélkül 400 forint volt, (és eddig idén is 400 forintra ment le), a paprika pedig a jelek szerint tavaly (és idén is) 700 forintnál érte el a legolcsóbb periódusát, múlt télen a paradicsom 900 forintig kúszott fel, a paprika pedig 1200-1300 forintnál tetőzött a két diszkontban. A szezonalitás tipikus jele, hogy az idényzöldségek (- és gyümölcsök) árai télen majdnem duplájára emelkednek, hogy aztán nyárra újra mérséklődjenek.
Mára tényleg luxus lett egy tál lecsó: duplázódtak az árak 3 év alatt
Nem minden zöldség és gyümölcs mutat viszont már szezonalitást áraiban az Aldiban és a Lidlben. A G7 gyűjtése szerint például a banán ára egész évben stagnál, lényegében a legolcsóbb burgonya ára is nagyjából ugyanannyi évszaktól függetlenül. Ha a vöröshagyma és a sárgarépa elmúlt 12 hónapját nézzük, azoknál is nagyon hasonló mintát látunk: éves szinten ugyan van némi áremelkedés, de szezonalitás lényegében nincs, csak minimálisan hajlik a görbe.
Az is leolvasható a grafikonokról, hogy mintha alapvetően az alma árát sem az befolyásolná, hogy nyár van vagy tél, éppen terem-e az alma, vagy nem. A tárolás, az import lehetősége, a beszállítókkal kötött hosszú távú szerződések és más kereskedelmi körülmények lehetővé teszik, hogy az ellátás folyamatos és a fogyasztói ár stabil maradjon.
Csak három olyan termék volt, amely a klasszikus szezonalitás jegyeit mutatta az elmúlt 12 hónapban: az említett paradicsomon és paprikán kívül ilyen volt még a narancs, amelynek ára ellentétesen mozog a Magyarországon is megtermő két zöldséggel, azaz télen van a szezonja. A fehérrépa ármozgása pedig nem illik semmilyen mintába.
Eltörölheti a szezonalitást a diszkontok árazása?
Ahogy arról korábban beszámolt a Pénzcentrum is, a paradicsom-paprika árak ingadozását kihasználva lehet nyár végén elkészíteni a filléres lecsót, illetve télire eltenni néhány üveggel a nyár ízeiből. Az is kétségtelen, hogy a dinnyeszezont sem törölték el, éppen ellenkezlőleg: június óta tart a dinnyeháború a boltokban. Hamarosan már 99 forint/kg-os árakkal találkozhatunk, ha ismétlődik a avalyi forgatókönyv. Aztán ott a csemegekukorica, amelyre szintén érvényes még a szezonális hatás.
JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 1 millió forintot igényelnél 36 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 33 952 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,41 %), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 33 972 forintos törlesztőt (THM 14,45%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Lehetséges, hogy néhány zöldség és gyümölcs esetében a diszkontokban már nem mutatkozik meg az árakban, mikor van idény, viszont az biztos, hogy amíg a téli répák hűtőházakból kerülnek a polcra, idényben a szabadföldi magyar árukat lehet megvenni, ez pedig nem utolsó szempont. A piacokon vásárolva pedig biztosan megmutatkozik az árban is a szezonális hatás, mégha az Aldiban, Lidlben már nem is.
Ezenkívül ne feledkezzünk arról, hogy nem csak a spórolás érdekében érdemes figyelni, mikor van egy-egy gyümölcsnek a szezonja. Sokkal egészségesebb ugyanis szezonálisan étkezni, és mindig több tápanyag van abban a gyümölcsben, amit frissen szedve tesznek a boltok polcaira, mint azokban, amik hűtőházakban vártak hónapokig, mire az üzletekbe kerültek. A szezon zöldségeinek-gyümölcseinek követésében segít a HelloVidék szezonális naptára:
Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.
Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.
-
Erre most még kevesen gondolnak, amikor hitelt vesznek fel
Fáy Zsolttal, a MagNet Bank elnökével beszélgettünk.
-
Videó: bejutottunk a SPAR üzemébe, ahol évi 20 millió kg húst dolgoznak fel
Jelenleg több mint 360 ember dolgozik az üzemben.
-
Élethelyzetek, amiben kivédhető az anyagi kockázat (x)
Az elmúlt években különösen sok elbizonytalanító körülménnyel kellett szembenéznünk.
-
De'Longhi Rivelia automata kávégép lenyűgözte a piacot a három International Forum Design Awards (IF) Díj elnyerésével (x)
2024. március 1-jén a De’Longhi, a világszerte elismert vezető háztartási termékeket gyártó vállalat, büszkén mutatta be legújabb innovációját, a Rivelia teljesen automata kávégépet.
- Összeült helyzetértékelésre a két új NATO-tagállam vezetője
- Závecz: a legerősebb a Fidesz, de hat induló is megugorhatja a küszöböt az EP-választáson
- 34. idei BL-meccsén kapott ki először az FTC vízilabdacsapata
- A lengyel álláspont egyértelmű: Oroszországnak stratégiai vereséget kell szenvednie Ukrajnában – szakértők az Arénában
- Fonyódi buszmegállóban hagyott újszülött - nem megy börtönbe a szülőanya
- Olimpia - Kemény döntés az oroszok és fehéroroszok kárára