Elon Musk forradalmasíthatja az áruszállítást: 30 perc alatt a bolygón bárhova elérhet
Úgy tűnik, hogy Elon Musk űrjárgánya, a Starship itt a Földön is különösen jelentős szereppel bírhat, ami könnyen az alapja lehet a jövő kereskedelmének.
Úgy tűnik, hogy Elon Musk űrjárgánya, a Starship itt a Földön is különösen jelentős szereppel bírhat, ami könnyen az alapja lehet a jövő kereskedelmének.
Úgy tűnik, hogy Elon Musk űrjárgánya, a Starship itt a Földön is különösen jelentős szereppel bírhat, ami könnyen az alapja lehet a jövő kereskedelmének.
Elon Musk bírálói általában azt szokták a feltaláló szemére vetni, hogy túlságosan távlatiak a tervei és eddig valójában semmi olyat nem talált fel, mellyel a földi életre ténylegesen hatással is lett volna. Való igaz, hogy Musk törekvései előremutatóak, sőt, az űrkutatásban messze az élen jár, a PayPal-on kívül az átlagember nem igazán találkozik az ő keze munkájával, de még a hatásával sem nagyon.
A SpaceX jelenleg a következő generációs Starship hordozórakéta-rendszerét építi ki, amely a Starlink segítségével fog kilőni az űrbe, majd a Holdra és innen tovább pedig majd a Marsra. De mik a hiperszonikus rakétatechnológia felhasználási lehetőségei itt a Földön?
Az Egyesült Államok légiereje a hónapban azt kérte a kongresszustól, hogy engedélyezze számukra 48 millió dollár elköltését olyan rakéták vásárlására és/vagy kifejlesztésére, amelyek lehetővé tennék rakományok, ellátmányok gyors szállítását a Föld bármely pontjára. Ezeknek a rakétáknak 100 tonna teherbírásúnak kellene lenniük, és egy órán belül a bolygó bármely pontjára el kellene jutniuk.
SpaceX retires brand new Starship to focus on orbital launch buildup https://t.co/Zo8vLnnG84 by @13ericralph31, photo via @NASASpaceflight/@thejackbeyer
— TESLARATI (@Teslarati) June 17, 2021
Mindez azért lehet érdekes, mert a Starship „használati útmutatójából” kiderül, hogy a jármű pont 100 tonnát képes szállítani, sőt, a SpaceX 2017-es prezentációja során az is elhangzott, hogy a BFR (Big Fat Rocket) nevű rakétája a legtöbb hosszú távú repülést fél óránál rövidebb idő alatt volt képes teljesíteni. A SpaceX által megosztott ilyen repülés egy Hongkongból Londonba tartó több mint 10.000 kilométeres út volt, amit mindösszesen harmincöt perc alatt tett meg.
Sokan azzal vádolják a légierőt, hogy ezzel a „különösen specifikus kéréssel” a SpaceX-nek kedveznének ezzel, szerintük azonban arról van szó csupán, hogy a Starship jelenleg az egyetlen olyan jármű, amelyet pontról pontra történő repülésekre terveztek. A többi, például a United Launch Alliance vállalat által gyártott rakétákat műholdak pályára állítására tervezték, és egyáltalán nem alkalmasak földi repülésekre, mivel nem tudnak újra leszállni.
A hiperszonikus repülési teszt – ahogy Musk nevezi – azt jelentené, hogy az első fokozat 4828 km/óránál nagyobb sebességgel haladna. Tekintettel arra, hogy a SpaceX becslései szerint a Starship fél óra alatt 10 000 kilométert képes megtenni azt jelenti, hogy a további tesztekben a rakéta elméletileg képes lesz elérni az elképesztő, óránkénti 19.300 km/h sebességet is. Sőt, a 2017-es adatok szerint még ennél is gyorsabban tud száguldani a szinte elképzelhetetlennek ható óránkénti 27.350 kilométerrel – de ezek már a felső fokozatba tartoznak.
A gond csak az, hogy a Starship felső fokozatának szüksége van az első fokozatú gyorsítórakétára is, hogy megfelelő magasságig emelkedjen. Ez igazából csak annyit jelent, hogy ha a 2017-es terveket, tehát a leggyorsabb sebességet akarják követni és elérni, akkor azoknak a tesztjeire még néhány hónapot biztosan várnunk kell még.
Ha viszont Musk sikerrel veszi a tesztrepüléseket, az egészen elképesztő hatással lehet a jövő kereskedelmének alakulásában. Ezzel a módszerrel ugyanis a Föld bármely pontjára fél óra alatt el lehetne juttatni tulajdonképpen bármit.